måndag 28 april 2008

Av Erika Graham

Detta är en text jag har jobbat på i ca. 1 månad.
Var inte rädda att tycka till. Jag blir mest bara glad.


STEG 1
Krampaktigt krama om kroppen.
Måste hålla allting på plats. Det får inte brista. Det får inte gå sönder. Bitarna måste hålla sig på plats. De bara måste .. Håll ihop hjärtat. Håll ihop senorna, nerverna, blodet, cellerna, ådrorna. Håll ihop. Håll ut älskling.
Han viskade lögner i mitt öra om nätterna, varje natt, innan vi skulle sova. Han viskade löften om evigheten och om onda drakar och goda riddare. Han viskade att han kunde vara min riddare, att han kunde skydda mig ifrån allt det som Gud den Allmäkte kastade åt mitt håll. Han viskade att han aldrig skulle lämna mig. Han viskade att han kunde vara stark, åt oss båda två.

STEG 2
Visa internationella segertecknet; fuck you fingret.
Nätterna är jobbiga då varenda doft påminner om honom. Trots de 236 dagar, 4 timmar och 24 minuter sen (men vem räknar här egentligen?) han lämnade mig. Bara gick rakryggad därifrån, inför allas blickar. Inte en enda skuldkänsla. Inte en enda blick bakåt. Inte någonting. (Trodde du helt allvarligt att jag var så blind att jag inte såg dig skaka av gråt så fort du rundat hörnet?) Jag röker John Silver om nätterna. Blåser ut röken igenom näsan och låtsas att jag är en drake. En sån där grön, jättestor och farlig. För, du var väl min riddare? Och riddare dödar drakar.

STEG 3
Du skriker att kärleksballader är skit.
Och jag skriker mina stämband hesa att det är du som är skit. Trots det slutade jag aldrig att vika dina kläder eller packa dina resväskor. Klamrade mig fast vid hoppet av ett ingenting. Och nu står jag här. Igen. Du lovade att ringa. Du lovade att du skulle ringa inatt för att se hur jag mådde. 3 timmar har gått. 3 timmar och 11 minuter har gått. 3 timmar och 59 minuter har gått och du har inte ringt. Mobiljävel. Tekniska mobiljävel, sluta inte fungera. Spela den meningslösa Svampbob låten. Nu.
24 timmar utan din röst. Det här är smärta.

STEG 4
Min älskling sipprar igenom mina fingrar som sirap
Vill då bara påpeka att rappsolja är smidigare. Och mycket mycket mindre socker i. Så kom inte och prata om sockerbrist eller abstinens. Jag har redan koll på vad allt det där faktiskt är. Jag visste det före du kom in i mitt liv och jag vet vad det är nu efteråt. Trodde inte det kunde göra så ont. Hjärtat är trots allt bara en muskel. Den kan inte brista. Den kan inte någon annan misshandla. Men det var precis det han gjorde. Och nu smäller varenda cell i min kropp. Det låter som sånadär skämtsmällare, pang pang pang i hela bygget.

STEG 5
Steg 5 i 4 stegs programmet finns inte.
Omprogrammering omes ombörjas. Tack för att du följde instruktionerna. Låt oss nu börja om.

Inga kommentarer: