måndag 12 januari 2009

Att lära sig att uppskatta ännu mer


"I know you didn't bring me out here to drown
So why am I ten feet under and upside down
Barely surviving has become my purpose
Cause I'm so used to living underneath the surface"

Tittar på en fotodokumentär om pressbilder. Det är hemskt men jag känner bara hur jag mer och mer lär mig att uppskatta foto. Hur mycket som kan fångas på en bild. En känsla,en tanke, en smak, en lukt - precis allting. Bilder berör, och så är det bara. Bilder återberättar det som måste återberättas eller återupplevas.
Tänk att det finns så mycket ondska och bråd här i världen. Tänk hur mycket krig och död det finns.
Det värsta är att jag avskyr photoshop. Helt och hållet. Inte för att jag inte kan det. Mer för att nu kan vem som helst ta en bild och sen ändra om den totalt. En skarpbild med hyfsat bra ljus kan bli helt annorlunda med hjälp av photoshop. Egentligen vill jag bara kunna fotografera någon dag med en analog systemkamera och se hur bra jag är utan alla digitala funktioner. Tror att det är då man uppskattar foto som allra mest. Då man lär sig att leva utan det digitala.
Den ultimata utmanningen.

2 kommentarer:

Emilie Pyrén sa...

Så sant. Ingengting blir egentligen naturligt längre. Man pillar och mojsar med det mesta.
Fast å andra sidan kan man iallafall tacka Ps för att man faktiskt inte behöver en superduperkamera för att få bilder man blir riktigt nöjd med. :)

Anonym sa...

Åh Erika,jag ryser när jag läser din blogg. Så bra skriver du,och så fina bilder. Läs gärna min blogg föresten, jag saknar dig vännen<3