söndag 21 december 2008

Zeitgeist - värd dokumentär

Jag har alltid gillat dokumentärer faktiskt. Kanske inte alla, men jag är väldigt intressad av de flesta. Det är alltid roligt att få veta nya saker. Som Zeitgeist. Fick höra om den i Norge från Olivers bröder. De berättade lite vad den handlade om och jag och Oliver bestämde oss för att titta på den tillsammans. Den lilla jäveln tittade på den själv - så jag bestämde mig idag för att äntligen ta tag i det. Då blir han sur och säger att vi skulle ju titta på den tillsammans den 26 december. Nu får han skylla sig själv. Men jag ser gärna den igen.

Den tar upp 3 viktiga ämnen. Eller viktiga och viktiga - mer intressanta och som berör oss ganska mycket.
1. Kristendomen - vart den egentligen fått all "fakta" ifrån.
(Jag kan erkänna att jag rös när jag tittade på denna del.)
2. 11 Septemeber 2001 - jävla Bush, seriöst.
3. Pengarmakten i USA - sanslöst och sant.

Här är länken till hela filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=0kHhc67GopM
Visserligen är den 2 timmar lång men man kan ju titta i omgångar om man känner för det. Men verkligen en bra dokumentär. Den borde visas i skolor tycker jag personligen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

rekommendation: "Med kameran som tröst del 2" (CJ de Geer)

NEONSKYLTEN sa...

vart finner jag den då? :)

Oliver Sneath sa...

ok hell yeah, woman! den borde visas i skolan tbh! så jävla rätt. ser fram emot att se den på fredag <3

Anonym sa...

En dokumentär som är bättre än Zeitgeist:

1932 - USA:s sanna historia

Bättre därför att den går in på kampen i historien mellan två olika idéer om människan och hur samhället ska fungera. Skillnaden mellan det sanna amerikanska systemet (Roosevelt, Lincoln m.fl.) och det brittiska systemet (Blair, Bush, Cheney, Adam Smith, Karl Marx m.fl.) är det få som förstår idag.